Storhogen

En titt på UT.no/kart vil vise hvor jeg har streket over sti, og hvor de er traktorvei. Do it!

Storhogen er jo fine saker da. Her får man mye sykling for innsatsen. Man tråkker 600 høydemeter på grusvei og får ca.1000 sti i retur (litt som i Luk.6: «Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. «). Startpunktet for oppoverturen ligger nemlig på 500moh, som er flyplassen. Derfra tar det helt av (hoho). Endepunktet er Eidsgrenda. Herfra er det helt kurant å tråkke til Sogndal. Det går for det meste nedover.

Fra rett før flyplassen går det en grusvei til toppen som ikke tar mer enn en drøy time på endurosykkelen. Dersom du har tatt riktig vei bør du ha kommet til en svær mads, jeg mener mast. Man fortsetter så over på andre siden i steinete terreng. Før eller siden – og kanskje mest siden – kan man enten ta til høyre nedover mot Bjørkastølen eller rett frem på ryggen. Jeg tror det skal være skiltet. Sjekk kartet på http://ut.no/kart. Kartet er for øvrig ubrukelig og unøyaktig etter det.

Varianten som går på ryggen er brattest og mest teknisk. Jeg foretrekker stien som går ned til Bjørkastølen. Det er et virrvarr av stier til og fra denne stølen, men den jeg har sykla, og kan anbefale, er den som går rett ned i forhold til stølen. Den går omsider over i en grusvei. Følg den og ta til venstre ved første korsvei. Dette bør lede til en liten oppoverbakke (<20m) som ender i finfin sti. Følg den nedover til skilt som peker i mange retninger og ta til venstre. Her går det litt flatt bortover og faktisk bittegranne (som Ingrid Espelid ville sagt det) før det blir slakt nedover et lite stykke. Før du vet ordet av det havner du på en ny grusvei. Her må du ta «oppover» til venstre et par meter og ned på ny sti. Her er handler det om å gå tilbake til røttene. Et lite hopp bør stå nedi skauen der. Videre nedover skal du følge en grusvei. Her er det mange stier å ta av på, men vær tolmodig og ikke ta av før det kommer en krapp høyresving som har en sti ut til venstre (dvs: rett frem i forhold til den retningen du kommer syklende i) i svingen. Denne leder til sist til Eidsgrenda. Men før den tid er det nødvendig å presisere retningen i et par kryss. Stien går blant annet over en stor trestokk og over i et rot-parti. Etter rot-partiet skal du nedover til venstre. Dette krysset er ikke veldig tydelig. Så er det bare å gi full gass, tråkke på nedover og holde høyre. En takkebønn og high-five er også på sin plass.

Mathias Mundal på sin grønne Commencal Supreme Racing med Formula The One bremser, DT EX 1750 hjulsett, Chris King styrelaget, Lizard Skins Peaty holker, Thomson Elite 50mm stem, Sunline V-One styre, x9 sjaltere, Fox Float RC2, Fox DHX 5 bakdemper, Thomson Elite setepinne, Formula FXR sete, E13 LG1 kjedefører, Raceface Atlas FR krank (37tenner?), Maxxis High Roller 2.5 Dual Ply Maxxpro, x9 skifter, conti MTB slange og til sist Atomlab Aircorp pedaler. Ganske sykt at jeg tar alt det på hukommelsen.

Intetsigende bilde

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: